Tesla, roboti a expanze do světa: druhý díl reportáže z Eshopisty: Proč je Alza boží firma5 min read

6 min read

V prvním díle reportáže o diskuzi Eshopista: Proč je Alza boží firma, jsme ukázali Alzu z pohledu lidských zdrojů. Od tria jejích zástupců, Vladimíra Dědka (IT), Petra Beny (Sales) a Tomáše Havryluka (místopředseda představenstva, marketing) jsme se dále dozvěděli, že Alza nemá ambice stát se českým Netflixem nebo AliExpressem, Tesla se ještě neprodala nebo že během Vánoc všechna čísla narůstají až 5x.

Inovace pro inovaci?

Alza je mimo jiné známá svým “čuchem” na inovace. Zavedla AlzaBoxy, Payboxy, placení kryptoměnou a další vychytávky, které zpříjemňují zákaznickou zkušenost. Zároveň v AlzaVenture podporuje i jiné projekty. Vlastní inovační oddělení zatím spouštět neplánuje, to by se pak podle místopředsedy představenstva Tomáše Havryluka vytratil inovační duch z celé firmy.

Celkově mají pánové k inovacím spíše pragmatický přístup – jejich cílem by mělo být hlavně zlepšení stávajících procesů směrem k zákazníkovi. Mají na to důmyslný systém prioritizace, kdy každý návrh má “ice rating” (co inovace přinese a jak půjde vyvinout). Z pohledu IT oddělení jsou inovační procesy neustálý koloběh zdokonalování a zrychlování webu na základě zpětné vazby od zákazníků. Sales manažer Petr Bena zase říká, že “vidět věci kolem tvoří 20 % inovativního procesu, 80 % pak je o tom vzít hned myšlenku a začít na ní pracovat”. Padl i dotaz na průmyslovou revoluci a robotické sklady. Ty podle představitelů Alzy v naší kotlině v příštích letech nehrozí, zatím si ve skladech vystačí s jeřáby.

Tesla připravena k výdeji

Jedním z inovačních tahů bylo také spuštění prodeje automobilu budoucnosti – Tesly. Havryluk prozradil, že nápad vzešel od předsedy představenstva, Aleše Zavorala: “Je to Alešova srdeční záležitost. Řekl, že někdo s tím začít musí, tak proč ne my?“

A jaké má e-shop, který má téměř 100 000 produktů, marketingové aktivity? Do online investuje zhruba 40 %, do offlinu zbývajících 60 %. Veškerý marketing a obsah vzniká v in-house týmu. Soustředí se spíše na zisk než ROI (návratnosti investic). Investuje hlavně do PPC, bannerové reklamy nebo affiliate. Dobře Alze fungují také atribuční modely. Remarketing nemá podle Havryluka tak velkou návratnost, podobné je to i u displejové reklamy. Nemá Alza v plánu i produkovat vlastní videobsah? Podle Havryluka nemá aspiraci stát se Netflixem, točí například nákupní průvodce a to zatím stačí.

Od Counterstriku k několikamilionovému webu

Jako jsme se v minulém díle reportáže bavili o tom, že firma stojí na zaměstnancích, dalším z klíčových částí celku je IT. Počátky IT firmy spadají až do 90. let, kdy se dnešní šéf webového a mobilního vývoje Vladimír Dědek seznámil s Tomášem Havrylukem přes hru Counter-Strike. Vladimír začínal ve firmě jako programátor: “V roce 2005 jsme v podstatě nakreslili většinu stávajícího webu v Malování”. Pak se z něj stal team leader, projektový manažer a teď vede oddělení o sto lidech, kteří denně makají na e-shopu s několika milionovým denním obratem. IT je podle tria spíkrů potřeba zahrnout do budování brandu, protože na tom firma stojí. A jaké využívají metodiky? Prý zkoušeli Scrum, ale spíše přecházejí na vytváření vlastních modulů.

A co dál? Čechy nebo svět?

Alza také expanduje do Evropy, letos otevře už třetí zahraniční pobočku v rakouské Vídni. Kam dál se chtějí dostat? Podle Tomáše Havryluka není cíl Alzy dobýt celé evropské hřiště, ale mít nejlepší produkt. Sice zahraniční trh roste rychleji než Česko, ale je potřeba si přesně “vykolíkovat své hřiště”, jinak se produkt ztratí v moři konkurence. Díky tomu se nebojí ani Amazonu. Zahraniční pobočky se Alza se snaží řídit z Čech, s lokalizovaným e-shopem a country managery, jinak by vznikaly v každé státě mikrofirmy, které by se těžko uřídily. Zahraniční expanzi by vždy měli řídit ti nejlepší, kteří budou schopni pružně reagovat na změny trhu, doma už to jde uhlídat mnohem snadněji. A jakými cestami může česká e-commerce růst? Podle Havryluka se “Češi nemají bát jít do světa, máme zajímavé služby, které mají vysoký standard” a ty můžeme nabídnout všude.

Velké téma současné e-commerce je také marketplace. Alza nevylučuje tuto možnost, pokud to bude zapadat do jejího business modelu. Nebojí se AliExpressu, věří v kvalitní produkt a zákaznický servis, který jim bude jejich klientelu vracet. Počítají s tím, že prostředí internetového obchodu se neustále mění, tak na sobě pořád musejí pracovat.

S čím letos přijde Alzák na Vánoce

 

Vrcholem e-shopového roku jsou Vánoce, Alza je známá tím, že se u ní dají dárky koupit i na Štědrý den. Během listopadového Black Friday a Vánoc dosahuje obrat a nákupy až pětinásobku všech čísel. Pro všechny oddělení je to intenzivní období, kdy musejí zvládat velký nápor objednávek. A jak Alza plánuje marketingové kampaně na celý zbytek roku? Havryluk říká, že: „Existuje hrubý nástin, spíše se ale vše řeší ad-hoc.“

První díl reportáže o struktuře firmy a zaměstnancích zde.

Mariana Grušová

Mariana má zkušenosti z médií, PR a marketingu, nejvíc jí ale baví copywriting a sociální sítě. Pro Online People tvoří obsah a také hledá nové talenty v online marketingu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude nikde zveřejněna. Povinné položky označeny *.