Rebrandovat během půl roku? Jde to i za tři dny!3 min read

4 min read

Zářijová poslední středa od H1 se nesla v duchu rebrandingu. Jednak z pohledu Dalibora Kalába z Kamali, který se pod heslem „odliš se, nebo zemři“ snaží navázat na úspěchy Japonské půjčky, a z druhé strany nechtěné a neplánované změny domény, kterou podstoupil Petr Sýkora z Klido.cz (dříve Pepa.cz). Možná za to mohla vidina prodlouženého víkendu, ale oba pánové podali velmi podrobné a konkrétní svědectví o tom, čím si během rebrandingu prošli.

Pepa.cz >> Klido.cz

Sýkora nejprve připomněl situaci, která byla v srpnu bouřlivě probíraná v mediích. 7. srpna ve tři hodiny ráno zjistil, že na firmu Pepa.cz jeden z jeho společníků podal insolvenční návrh a zablokoval jim doménu. Už v půl páté začal o situaci podrobně informovat tým a začali vymýšlet, co dál.

Nouzově spustili doménu Pobytov.cz, ale za dva dny její aktivity nebyl nikdo z nich schopný si ji zapamatovat, proto začali hledat něco údernějšího.

„Už jsme málem koupili Kufr.cz, ale museli bychom našimi brandovými kampaněmi ve vyhledávání přebíjet produktové kampaně největších eshopů prodávající kufry a nesmyslně by se nám prodražilo CPC. Tak přišlo na řadu Klido.cz.“, popisuje Sýkora.

Další týdny se nesly ve znamení právních dohadů, předčasnému vyplácení závazků partnerům (šlo o zhruba 30 milionů) a nutného proškrtání nákladů. Ze 45 hlavého týmu zbylo 28 nejlepších (z 15 obchodníků jen 8).

„Nebyly to pro mě příjemné chvíle, ale teď s odstupem vidím, že se nám tím podařilo výrazně zefektivnit naše procesy.“, přiznává Sýkora.

Obratově spadli o 30 %, nyní jsou na -25% a věří, že v sezóně prosinec/leden ztrátu dorovnají. Do té doby také určitě nebudou rozšiřovat tým ani portfolio partnerů. V novém roce ale patrně k rozšiřování týmu dojde, první přijdou na řadu obchodníci.

Japonská půjčka >> Kamali

Provozovatel nebankovních půček Kamali má za sebou úplně jiný příběh. S „Japonskou půjčkou“ slavili takový úspěch, že ji chtěli převést i do zahraničí, což ale název neumožňoval. Utlumili tedy náklady do brandu Japonky a v únoru spustili Kamali.

„Udělali jsme ale dvě zásadní chyby. Přišli jsme s kreativou, která úderné Japonce nesahala ani po kotníky – no vážně, vzpomenete si ještě na jejich animovanou kočku? Ne? Nejste sami.“, přiznává Kaláb.

Navíc místo aby na přechodnou dobu komunikovali změnu brandu, jako to probíhalo při rebrandingu například z Parfums.cz na Notino, nechali starý brand umřít a nový budovali téměř na zelené louce. Aby srovnali pokles obratu, přišli s novou kreativou, kterou sice půlka lidí označuje za hloupou, ale i tak si ji všichni pamatují.

„Nyní jsme připravení na expanzi do zahraničí, půlroční propad jsme už vyrovnali. Navíc se nám výrazně snížilo CPC na brandové kampaně, protože už v názvu nemáme nákladné slovo půjčka. zZ desítek korun za klik na jednotky korun, což je příjemný bonus.“, dodává Kaláb.

Agáta Hrdličková

Agáta pracovala jako marketing specialist v nadnárodní logistické společnosti TNT. Své zkušenosti teď využívá k hledání nejlepších online specialistů. Má-li čas, koordinuje online marketing eshopu s chovatelskými potřebami.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude nikde zveřejněna. Povinné položky označeny *.