Personalisté, pozor, i vaše chyby stojí firmu peníze5 min read

6 min read

Najít a vybrat kvalitního zaměstnance, který vám po pár týdnech neodejde, opravdu není jednoduché. Podaří-li se to, můžete za to často děkovat nejen sobě a svým schopnostem, ale také značné dávce štěstí. V opačném případě přichází společnost o finanční částku zahrnující mzdu a benefity přijatého zaměstnance, odměnu všech pracovníků, kteří se náboru účastnili, platby za školení a inzerci nebo třeba náklady ušlé příležitosti.

Přitom je mnoho chyb, kterých se personalisté dopouštějí opakovaně a jejichž odstraněním by se šance na úspěch zvýšila, a to i v případě omezeného rozpočtu, času a pracovní kapacity. Jaké to jsou a jak se jich vyvarovat?

1. Podceňování organizace práce

Nepodceňujte sílu dobrého plánu a dobrých nástrojů. Priority, systém, jasně stanovené termíny i určitá míra automatizace vám uvolní ruce pro kreativitu a neočekávané zvraty.

2. Bezmyšlenkovité kopírování konkurence

Sledovat konkurenci a její náborové techniky je výborný nápad, zejména pro menší firmy. Inspirace může přijít odkudkoliv! Co ale funguje pro jednu společnost, nemusí být to pravé pro jinou. Jejich cíle, motivace a na ně navazující strategie, ať již náborové, nebo obchodní a marketingové, mohou být velmi odlišné. Neslibujte uchazečům něco proto, že jim to nabízí ostatní firmy na trhu. Raději si připravte vlastní lákadla a buďte připraveni je zájemcům poskytnout.

Tip: Dívejte se na první zaměstnance jako na investici

3. Mluvení, ne naslouchání

Tlačí vás čas, a tak se chcete dozvědět co nejrychleji co největší množství informací? Pokládáte dotaz za dotazem, požadujete stručné reakce a nedáváte uchazečům příležitost zamyslet se? Takto získáte především tzv. tvrdá data, skutečné důvody pro práci ve vaší společnosti, potenciál či povahové vlastnosti kandidáta se vám ale pravděpodobně odhalit nepodaří. Nechte uchazeče mluvit, připravte si i pár volnějších otázek.

4. Neprověření referencí

Zvednout telefon a zavolat, prohodit pár slov s bývalým nadřízeným a kolegou je v dnešní, mobilní době otázka pár minut. Už pouhé zaváhání nebo tón hlasu mohou poskytnout více informací než několikakolové pohovory. Tak do toho, zkuste to. Pouze nezapomeňte volanému představit prostředí vaší společnosti a pozici, na kterou se uchazeč hlásí, je možné, že jsou zcela odlišné od jeho předchozího působení.

Tip: Spočítejte si náklady na špatný nábor

5. Nakupování bez nákupního seznamu

Když nevíte, co potřebujete k uvaření pokrmu, budete v obchodě tápat, pořídíte spoustu zbytečností a na to opravdu důležité zapomenete. S výběrem pracovníka je to podobné. Potřebujete se důkladně seznámit s týmem, se kterým bude nový zaměstnanec pracovat, s obsazovanou pozicí, s jejím účelem a pro ni stanovenými cíli, a tedy s profesními a povahovými vlastnostmi, které má daný uchazeč splňovat.

6. Dání na „krevní skupinu“

Je přirozené inklinovat k výběru uchazečů, kteří jsou vám něčím blízcí, podobní. Provozují stejný sport, čtou stejné knihy, jsou introverti/extroverti, vyjadřují se jako vy, oblékají se jako vy, chovají se jako vy, … S tím se mi bude dobře pracovat, napadne vás. Jste vy ale opravdu ten/ta, který/á s ním/ní bude (úzce) spolupracovat? Je vůbec žádoucí, aby na dané pozici byl člověk právě vaší nátury? A nebudete mít v důsledku této náborové taktiky ve společnosti samé obránce a žádné útočníky?

Tip: Seznamte se se zajímavými statistikami týkajícími se špatného výběru zaměstnanců

7. Hledání ideálu

Přehnané požadavky na kandidáty vám stěžují práci, navíc díky nim lehce vyřadíte i kandidáty, kteří by byli na danou pozici postačující. Ujasněte si předem, co musí být bezpodmínečně splněno a nad čím můžete přivřít oči, a podle toho upravte znění inzerátu. A potom to udělejte ještě jednou, než se pustíte do třídění životopisů.

8. Opomíjení důležitosti adaptačního procesu

Přijal vybraný uchazeč vaši nabídku a podepsal smlouvu? Gratulujeme! Víte ale, že tímto vaše práce nekončí? Adaptační proces zaměstnanců bývá různě dlouhý a jen zřídkakdy odpovídá délce zkušební doby. Zůstaňte tedy i nadále se zaměstnancem v kontaktu a buďte připravení mu poradit a podat pomocnou ruku.

Ať už se nábor nevydařil z jakéhokoliv z výše (ne)uvedených důvodů, je na místě se zastavit a zrekapitulovat situaci. Zjistit, kde se stala chyba a jak by se jí dalo příště vyvarovat. Odpovědi získáte prostřednictvím dotazníků, osobního pohovoru se zaměstnancem, kolegy, nadřízenými nebo u sebe samých.

Tip: Předcházejte chybám, přiznejte si vlastní omylnost

Všichni přece děláme chyby. Jde jen o to se z nich poučit.

Online People

Jsme tu proto, abychom Vašemu online podnikání pomohli najít nejlepší lidi na trhu. Pomáháme malým, středním i velkým e-shopům bez rozdílu. Rádi pomůžeme i Vám.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude nikde zveřejněna. Povinné položky označeny *.