Home office je oblíbený benefit, využívá ho ¾ lidí v onlinu3 min read

3 min read

Agenturní zaměstnanec má průměrně 5 dní z měsíce home office, zatímco e-shopový 7,5. Pracovníci na IČO mají zase k dispozici skoro 10 dní práce z domova, tedy o 5 více než jejich kolegové na HPP. Obě pohlaví tento benefit využívají zhruba stejně. V ecommerce je dnes celkem běžné pracovat z domova, tuto možnost má 75 % našich respondentů – proto jsme se v našem výzkumu zabývali kromě platů nebo KPI i tímto benefitem.

Home office je celkem běžný v agenturách, kde zaměstnanci často pracují v rámci volnějších úvazků, pro více různých klientů. Jak se zdá, celkem se to osvědčilo i v e-shopových týmech, kde nám vyšel ještě vyšší průměr.

Práce z domova v zákoníku práce

Kdo je u zaměstnavatele na hlavní pracovní poměr, musí se s ním podle zákona smluvně dohodnout na podmínkách práce z domova, aby mohl dostávat příspěvek na náklady za internet nebo elektřinu. Přímý zákon o home office zatím není definován, ale v zákoníku práce je obsažena úprava distančního výkonu zaměstnání. Ve smlouvě se pak obě strany domluví, jestli může práci vykonávat kdekoliv, třeba v kavárně nebo na chalupě. Často ale firmy vyžadují, aby kvůli bezpečnosti práce bylo místo výkonu pokaždé stejné.

Pokud zaměstnanec žádá o home office spíš výjimečně, firma náklady zaměstnanci proplácet nemusí. Když je to ale pravidelně, je potřeba tento benefit pro obě strany právně uchopit tak, aby se daly vypočítat celkové náklady. Zaměstnanec pak celkově podraží a je těžké náklady na něj přesně vyčíslit. Někteří zaměstnavatelé jsou tak méně ochotní pravidelný home office poskytovat. Také může být pro firmy problematická efektivita – jestli zaměstnanci doma nebo jinde odvedou stejný objem práce jako v kanceláři.

Big brother není potřeba

Pokud je ve firmě dostatečná důvěra, firmy s tím nemají problém a nijak zaměstnance nekontrolují. V některých společnostech prostě zaměstnanci vykazují, jaké úkoly ten den zpracovali, doma i v kanceláři. Díky moderním pracovním nástrojům na (Slack, Trello, Hangouts) ani není dnes problém kooperace na dálku. Sledovat zaměstnance je kontraproduktivní, proti jejich vědomí navíc protizákonné – obzvláště s blížícím se GDPR zákonem.

Pracovní “dovolená” pro rodiče

Home office je také dnes velmi žádaný benefit při rodičovské dovolené, který může využívat i naplno pracující rodič, například, když dítě onemocní. Může to být i cenný krok zapojení žen po mateřské dovolené, aby nedocházelo k takovým výkyvům v příjmech obou rodičů. Dalším případem, kdy může home office pomoct překlenout delší období výpadku z práce, je nemocenská. Třeba se mohou oběs strany takto domluvit při prvních neplacených dnech nemocenské nebo když když dojdou sick days.

Dnes už je home office standardní benefit nejen v agenturách a e-shopech, ale i velkých společnostech s korporátní strukturou.

Online People

Jsme tu proto, abychom Vašemu online podnikání pomohli najít nejlepší lidi na trhu. Pomáháme malým, středním i velkým e-shopům bez rozdílu. Rádi pomůžeme i Vám.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude nikde zveřejněna. Povinné položky označeny *.