Headhunterova matematika

Denním chlebem headhunterů je probírat se kvanty příspěvků na sociálních sítích o tom, že headhunter je příživník zhruba na úrovni podomních prodejců hrnců, který v podstatě ze zásady neodpovídá na žádné zprávy od kandidátů a pořád je jen otravuje s pracovními nabídkami. Co si budeme povídat, někteří headhunteři si za to svými kobercovými nálety na kandidáty mohou sami, ale ani tak to není nejpříjemnější čtení.

Zkusím vám teď přiblížit, jak běžně vypadá akvizice nových nových kandidátů přes dva nejpočetnější kanály, jmenovitě Linkedin a jobs.cz. Běžně řešíme několik pozic současně. Pro každou pozici oslovíme zhruba 20-30 kandidátů (u některých ale i třeba 150). Komunikujeme s nimi přes LinkedIn, Facebook, telefonem nebo SMSkou (kreativnější kandidáti umí odpovídat i přes Hangouts a WhatsApp), k tomu přidejte telefonování, Skype a osobní schůzky a začnete tušit, že není úplně jednoduché si všechno pamatovat. Takže prosím vás, kdybyste měli pocit, že vám delší dobu neodpovídáme, není nic jednoduššího, než se připomenout. Je to zdravější, než se tím rozčilovat, a časově méně náročné, než o tom psát rozhořčené statusy.

Teď k věci. Představte si, že hledáte například datového analytika…

Na pracovním portále najdete 10 zajímavých profilů, což je mimochodem maximum, co se dá z takových portálů vyždímat. Všem hned nadšeně voláte – věříte totiž, že vaše pozice je opravdu zajímavá pro všechny z nich. Jen jeden kandidát to hned zvedne, ale oznámí, že to CV tam má jen tak, aby věděl, jaký je o něj zájem, ale nic nehledá. Dalších 9 nezvedá ani napodruhé, tak jim každému sepíšete email. Dostane jednu kladnou odpověď a po dalších upomínkách se přidají další dva zájemci. Těm se nakonec tak na 80 % dovoláte.

Zatím tedy máte 3 kandidáty, kteří možná budou vhodní, možná budou mít zájem, možná budou finančně na podobné vlně jako klient a možná se budou klientovi líbit. Uf.

To je trochu moc „možná“, takže jdete na LinkedIn a hledáte další potenciální kandidáty. Poučeni z předchozí zkušenosti si vyhlídnete 30 zajímavých profilů. Tak s nimi navazujete spojení. Všem napíšete do zprávy, kdo jste a o co vám jde, a snažíte se do omezeného počtu znaků i vmáčknout nějaký znak toho, že znáte jejich profil a že píšete opravdu jim a jen nerozesíláte předepsanou zprávu na všechny strany.
Z toho získáte zhruba 10 přijatých žádostí – s trochou štěstí i s vyplněnými kontakty. A čeká vás další kolečko očekávání, telefonování, mailování a z toho všeho se vám vyvrbí další 2-3 potenciální kandidáti.

Pak přicházejí na řadu první pohovory. Zjišťujete, co je kandidát zač, co umí a co by chtěl dělat. Ne, nezajímá vás, kde se vidí za pět let:) Ale chcete vědět, kam zhruba směřuje, abyste dokázali jednak odhadnout, jestli je to opravdu pozice pro něj. Zároveň musíte být pak schopní klientovi poradit s jeho motivací po případném nástupu. V této fázi se možná s některými kandidáty rovnou dohodnete, že daná pozice není pro ně to pravé ořechové. Ostatní pak posíláte klientovi na pohovor a zbytek už je na něm. S trochou štěstí tím pro vás tak skončí aktivní hledání kandidátů a můžete se zaměřit na pomoc s onboarding procesem. A samozřejmě na další zakázky.

 

Liší se nějak přístup manažerů?

Zajímavé je, většina z kandidátů uvede, že se chce během pár let stát manažerem (někteří už pár dnů po státnicích). To je přirozený postup. Ale je to pro každého? Vypozorovali jsme jeden zásadní rozdíl mezi manažery a nemanažery a to ve chvíli, kdy si jdeme ověřovat reference na naše kandidáty.

Pro referenci chcete volat 10 manažerům. Z toho vám jich 5 zvedne telefon rovnou. 3 napíšou, že mají schůzku a že zavolají zpátky… a opravdu zavolají. A poslední dva sice nic nenapíší, ale zavolají zpět a omluví se, že měli schůzku. Vážně se mi nestalo, že bych se nedovolala někoho pro referenci.

Máme pro vás 5 tipů závěrem:

  • Štve vás, že vám headhunter neodepsal? Normálně se mu připomeňte, jsme jen lidi.
  • Nemáte zájem o nabídky práce? Nedávejte si CV na jobs.cz a podobné pracovní portály.
  • Nechcete, aby vám headhunter posílal nabídky? Řekněte mu to.
  • Plánujete se stát manažerem? Stavte se k věcem seniorně, a to i ke komunikaci s lidmi kolem vás.
  • Komunikujte, i když o práci zrovna nestojíte, nikdy nevíte, kdy se vám dobré vztahy s recruitery mohou hodit. Navíc reference se v našem malém rybníčku šíří rychle.

Naše práce ale není jen o získávání nových kontaktů. Důležitější pro nás je budování vztahů s odborníky v naší branži, poznávání dovedností, talentu a v neposlední řadě i osobnosti našich kandidátů, abychom mohli propojit ty nejlepší možné kandidáty s nejlepšími možnými firmami. Ale o tom někdy příště.

Agáta Hrdličková

Agáta pracovala jako marketing specialist v nadnárodní logistické společnosti TNT. Své zkušenosti teď využívá k hledání nejlepších online specialistů. Má-li čas, koordinuje online marketing eshopu s chovatelskými potřebami.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude nikde zveřejněna. Povinné položky označeny *.