Eshopista – technologické trendy v e-commerce4 min read

4 min read

Pátý ročník Eshopisty proběhl 7.2. 2019 v prostorách Microsoftu, tentokrát na téma technologických trendů v e-commerce pro rok 2019.

O svých zkušenostech promluvil Petr Toupal z Globusu a Petr ŠtěpánNotina. Honza MayerDataweps a Matěj Kapošváry z Shopsys prezentovali zajímavá data a v panelové diskuzi se střetli zástupci vývojářských firem – Radek Hudák (Shoptet), Pavel Kramný (Programia), Daniel Lupinski (NetDirect), Eliška Flasarová (oXyShop) a Lukáš Havlásek (Shopsys).


Zástupci vývojářských firem v panelové diskuzi. 

Večerem provázeli Honza Svoboda a Magdaléna Divišová, která komentuje celou akci: “Potvrzuje se, že koncept zaměření se na jedno téma, které se probírá z pohledů různých subjektů, je velmi efektivní, stejně jako panelová diskuze, která byla skvělá. Téma digitální transformace je pro každého o něčem jiném – někdo ladí detaily, někdo teprve začíná s eshopem, ale sledovat a znát současné trendy je nezbytný předpoklad úspěchu.Přečtěte si krátký report z panelové diskuze na téma digitální transformace, která proběhla na Retail Summitu.

Honza Mayer ve své prezentaci odhalil kontext rostoucí české ecommerce. Z makro pohledu byl průměrný růst české ecommerce v roce 2018 17 %, při porovnání s roky 2017 (20 %) a 2016 (19 %) je patrné, že tempo růstu se zpomaluje. Největší český eshop Alza rostl za rok 2018 v průměru o 19 %, i zde je patrný pokles tempa růstu, v roce 2017 byl růst Alzy 21 %, v roce 2016 20 %. V evropském kontextu roste česká ecommerce nadprůměrně, ve světovém kontextu podprůměrně, světový růst ecommerce za rok 2018 byl 23 %.

Z mikro pohledu ve většině segmentů stále roste počet eshopů, v segmentu krmiv pro psy ale počet klesá a není vyloučeno, že je to známka konsolidace. V jednotlivých kategoriích dochází ke změnám, například v kategorii elektroniky klesá zastoupení mobilních telefonů a rostou nákupy dronů a chytrých hodinek. U elektroniky se zároveň zvyšují rozdíly mezi cenami u jednotlivých eshopů, naopak tomu je u oblečení a módy, kde se ceny přibližují.

Ecommerce roste, ale tempo růstu se zpomaluje, ať už je to důsledkem nasyceného trhu, konsolidace nebo působení zahraničních hráčů.


Honza Mayer na Eshopistovi 7.2. 2019

Matěj Kapošváry představil výzkum vývojářských agentur v ČR a SR, data byla sesbírána v rámci magazínu pro manažery ze světa e-commerce EXEC, který publikuje Shopsys. 

Výsledky výzkumu bude prezentovat společnost Shopsys, Kapošváry v budoucnosti vývojů eshopů v ČR vidí dva trendy: “V zahraničí se vlastní platformy využívají minimálně. Dá se proto očekávat pokles používání vlastních platforem. Dnešní situace, kdy má téměř 80 % eshopových agentur svou platformu, je neudržitelná, vlastní technologicky odpovídající vývoj je příliš drahý. Druhým trendem jsou rozevírající se nůžky – na jedné straně jsou šablonová řešení, která toho umí čím dál víc, a na druhé je čím dál větší potřeba skutečně individualizovaných úprav, které umožní poskytovat skvělý zákaznický zážitek. Tímto jsou ohroženy agentury poskytující krabicová řešení prezentovaná jako řešení “na míru” za nižší stovky tisíc. Agentury také čelí konsolidaci celého ecommerce trhu – velcí hráči budou ještě větší a šanci konkurovat mají jen úzce zaměřené speciálky. Středních eshopů tak postupně bude ubývat.

Některá data jsou dostupná v 7. čísle časopisu EXEC. Všechna čísla časopisu jsou volně ke stažení na exec.shopsys.cz

Krátké video rozhovory z Eshopisty jsou dostupné na YouTube kanálu, fotky na Flickeru.

Další Eshopista se bude konat na konci května v Brně a bude na téma HR v ecommerce!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude nikde zveřejněna. Povinné položky označeny *.