Jak na employment branding?

Vedlejší a jaksi dosud nepojmenovanou aktivitou, kterou často při hledání lidí pro klienty děláme, jsou věci, které směřují do komunikace navenek nebo naopak dovnitř společnosti. Minimálně pro část těchto aktivit se vžil název employment branding, a ať má možná v poslední době nádech buzz wordu, je tu, a je dobré se mu mrknout na zoubek. Při detailním definování pozic s klienty věnujeme hodně času zjišťování DNA firmy, jejich cílů atd., ale dostaneme se i na elementárnější otázky:

Mají HR aktivity ve vaší společnosti prioritu?

A co ta priorita znamená?

Jaké aktivity tam spadají?

Jakou pozornost a prostor ji věnujete?

A kdo konkrétně?

A co je cílem této aktivity?

A tady to začíná. Někdy ticho, někdy dlouhá debata, někdy různé pohledy od HR lidí a zbytku managementu. Co je totiž podstatný, a vlastně vůbec nejpodstatnější, fakt kolem HR – klienti se nerozhodují, že HR věci (nebo employment branding nebo cokoli jiného z této oblasti) začnou dělat, oni je dělají, i když je nedělají vědomě. Cítíte ten rozdíl?

PPC kampaně se rozhodnete spustit a spustíte, rozhodnete se nasadit GA a nasadíte, rozhodnete se koupit novou mašinu a koupíte, ale když lidi v týmu berete jako nahraditelnou pracovní sílu, nezmění to nic na tom, že oni během práce stihnout ještě mimochodem budovat vaši pověst zaměstnavatele. Doba se samozřejmě mění a už jen málokdo, kdo to s byznysem myslí vážně, udržuje se svými kolegy anonymní level zaměstnavatel-zaměstnanec. Posouváme se k otevřeným vztahům, svobodným firmám, happiness manažerům..

Stojíme tedy spíše před jinými otázkami:

Kdy je správný čas začít? Už v momentě, kdy je tým ještě tak malý, že všichni všechno o všech vědí a jdou bok po boku za jedním sdíleným cílem a „celé to HR“ jako komunikátor interního prostoru se zdá být zbytečnou aktivitou? Kdy HR (ať už do toho balíku aktivit momentálně řadíme cokoliv) pojmout vědomě a promyšleně? Jedno je jisté, v momentě, kdy se lidé z vedlejších kancelářích neznají mezi sebou, je pozdě, „sžít“ více separátních jednotek a oddělení, které jdou za svými jednotlivými cíly, byť se finálně propisují do jedné faktury pod jedním ičem, je nepoměrně složitější. A stejně tak přivést do takového prostředí nového člověka.

Chceme pomáhat i s takovým přerodem, ať už naše podpůrné aktivity budou směřovat do klientovy komunikace navenek, do interních procesů nebo do chápání klíčového významu této problematiky napříč firmou. Opíráme se zde o zkušenosti vlastní i o poznatky z často diametrálně rozdílných prostředí našich klientů – malých, středních i velkých eshopů, retailerů vstupujících do online, agentur i start-upů. A jdeme ještě dál – aktuálně pořádáme focus skupinu, nebo spíš neformální rozhovor s pozvanými klienty, které chceme seznámit s naší představou o této problematice, a zeptat se, jak velké téma toto pro ně je, kde pro ně začíná i končí a s jakými konkrétními obtížemi se už potkali.

Je to pro vás obecně HR nebo employment branding téma? Dávalo by vám smysl se také potkat na neformální diskuzi s kolegy, kteří řeší obdobná témata? Budeme rádi, když se nám ozvete na ahoj@onlinepeople.cz.

Magdaléna Divišová

Magda se pohybuje v e-commerce více než sedm let. Má zkušenosti s náborem a zaškolováním zaměstnanců, motivačními systémy a vzděláváním dospělých v rámci projektů EU. Napište jí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude nikde zveřejněna. Povinné položky označeny *.